7 paşi spre schimbare

21 01 2009

“Fixează-ţi centura de siguranţă înainte de a porni”, ”Protejează mediul”, “Nu consuma droguri”.Toate aceste idei necesită suportul unui individ sau unei comunităţi pentru a crea schimbări comprtamentale. Acestă zonă a fost numită marketing social , definit de Institutul pentru marketing social ca utilizarea conceptelor şi instrumentelor de marketing comercial în programe desemnate pentru a influenţa comportamentul indivizilor, pentru a îmbunătăţi bunăstarea lor şi a societăţii. Acesta include crearea şi implementarea programelor căutând să sporească acceptabilitatea unei idei, cauze sau practici sociale, în cadrul grupurilor ţintă.

Majoritatea indivizilor devin reticenţi în momentul în care cineva încearcă să le schimbe comportamentul, şi conştienţi fiind de mesajele emise, nu răspund prin schimbare comportamentală. De ce? Comportamentele se schimbă greu iar marketingul social implică mult mai mult decât numai reclama. Ce presupune totuşi o schimbare comportamentală? Putem discuta despre 7 paşi spre schimbarea socială, fiecare dintre ei fiind consideraţi şi bariere.

Cunoaşterea – “Ştiu că există o problemă şi o soluţie viabilă”

Dorinţa – “Vreau să mă pot imagina într-un viitor diferit”

Abilitatea – “Pot pentru că ştiu”

Optimismul – “Merită”

Facilitatea – “Este simplu când ai suport din exterior”

Impulsul – “Sunt încurajat”

Finalul – “Am reuşit”

Campaniile din România ţintesc punctual asupra acestor 7 paşi însă nu reuşesc să schimbe mentalităţile. Nu puţine au fost campaniile împotriva fumatului, sloganuri de genul “Fumatul chiar e singura ta placere?” , imagini înfiorătoare, rapoarte cu cifre care nu iartă. Însă este clar că mesajul central opune o rezistenţă considerabilă din partea receptorilor atât timp cât ei percep riscul fumatului. Deşi nu putem înţelege aspecte de anumit ordin, suntem constienţi când vine vorba de a ne judeca propriul comportament. Daca există suficientă cunostinţă de cauză, chiar în sensul pozitiv, de ce schimbarea este minimă? Există oare ostacole în schimbarea comportamentală altele decât ignoranţa?

Denisa-Cristina Tutuianu

Advertisements

Actions

Information




%d bloggers like this: