Cât de etic este marketingul?

21 01 2009

Interesul actual manifestat faţă de etică îşi are originea in marile scandaluri cunoscute publicului din întreaga lume, începând cu delictele comise la mijlocul anilor ’80 în industria de apărare (de amintit firma americană General Dynamics care a practicat in mod voit, preţuri mai mari pentru Pentagon) şi ajungând la poluare (cazul uzinei de carbid din Bhopal, India, care a eliminat în mod neglijent vaporii toxici în atmosferă, ucigând peste 2.500 de oameni).

ethics1

Este evident faptul că nu toţi managerii au simţul moralităţii bine dezvoltat şi tocmai de aceea firmele trebuie să adopte politici de etică a marketingului la nivel de organizaţie. Există însă situaţii când marketerii au posibilitatea să genereze vânzări imediate, caz în care activitatea lor ar putea fi considerată imorală. În caz contrar însă, ar risca să fie consideraţi ineficienţi din punct de vedere managerial. Totusi, codurile scrise nu asigură neapărat si comportamentul etic. Unele principii pot fi prea abstracte, fără să conţină indicaţii şi sancţiuni. Codul etic al producătorului de blugi Levi Strauss interzice mita, indiferent că este sau nu o practică obişnuită sau legală în ţările în care operează (Arabia Saudita este un exemplu de ţară în care mita este o practică de afaceri curent folosită).

ethics11

Responsabilitatea etică şi socială presupune o implicare totală din partea firmelor. Această responsabilitate ar trebui să constituie o componentă a culturii de ansamblu a organizaţiilor. Programele sau cursurile de etică destinate angajaţilor contribuie la difuzarea normelor şi codurilor etice în rândurile acestora, pe când analizele comportamentului etic pot ajuta la urmărirea şi evaluarea atitudinii firmelor şi la utilizarea concluziilor în vederea adaptării atât a politicii, cât şi a comportamentului etic.

Nicoleta Catanescu

Advertisements

Actions

Information




%d bloggers like this: