Da, pot si vreau sa fiu responsabil

21 01 2009

Profitul a reprezentat, pentru o perioadă destul de mare de timp, singurul scop al unei companii, indiferent de domeniul pentru care “milita”. Nimeni nu se gândea la impactul pe care activitatea companiei o avea asupra mediului, contau doar satisfacția clientului și rezultatele financiare. Însă situația s-a schimbat, iar resursele care păreau inepuizabile au început să fie privite cu alți ochi. În prezent, companiile și-au revizuit strategiile de marketing și încearcă să fie mai responsabile.

Definiția dată de Comisia Europeană într-un document publicat în 2001 CSR-ului evidențiază conceptul ca pe unul prin intermediul căruia companiile integrează preocupările sociale și de mediu în activitățile lor de business și în interacțiunile lor cu stakeholderii lor în mod voluntar. Totodată, conform reprezentanților Comisiei Europene, nevoia companiilor de a integra activitățile de CSR în propria activitate este urmare a faptului că responsabilitatea comportamentelor conduce la sustenabilitatea afacerilor.

Având în vedere numărul tot mai mare de campanii sociale dezvoltate de companiile românești, putem desprinde concluzia că presedinții marilor corporații, dar nu numai, au înțeles că responsabilitatea socială corporatistă este legată intrinsec de conceptul de dezvoltare durabilă și că astfel trebuie să integreze impactul lor economic, social și de mediu în propriile operațiuni.

Educație, mediu social sau cultură sunt doar câteva dintre domeniile preferate de companiile românești pentru a dezvolta asftel de campanii de responsabilitate socială. Insă, conform informațiilor publicate în „Corporate Social Responsability” scrisă de Philip Kotler si Nancy Lee, există mai multe tipologii ale programelor de CSR: promovarea unei cauze, marketingul legat de o cauză și marketingul social.

Marketingul social este forma cea mai des înâlnită de CSR, cel puțin la nivel local, fiind de fapt un program prin care companiile își propun să schimbe un comportament negativ, problema care se dorește a fi rezolvată și care trebuie să afecteze un număr semnificativ de persoane, iar rezolvarea acesteia să fie urgentă.

În România, cele mai multe astfel de programe au fost orientate spre protecția mediului. Printre acestea se regăsește proiectul “Verde 003” implementat de Coca-Cola HBC în parteneriat cu două ONG-uri, program care se va desfășura pe parcursul a trei ani și care vizează râul Dorna, ale cărui maluri vor fi curățate și împădurite. Tot pe zona de mediu, dar dintr-o perspectivă diferită, a pus accentul și compania de telefonie mobilă, Orange. Proiectul dezvoltat a fost menit să susțină conservarea biodiversității zonei satelor săsești, un loc unic în Europa.
Iată astfel că și în România companiile au înțeles importanța campaniilor sociale nu numai la nivel de reputație văzută ca ROI al politicii programului, ci ca o funcție transversală a unei companii de PR care trebuie gestionată de la cel mai înalt nivel ierarhic.

De Alina Tabacu

www.responsabilitatesociala.ro

Campaign, septembrie-octombrie 2008

Advertisements

Actions

Information




%d bloggers like this: