De ce funcţionează brandul Băsescu?

21 01 2009

În 2004, Traian Băsescu a câştigat două confruntări politice: cea de la urne şi cea de pe Internet. Băsescu a fost cel care i-a învăţat pe politicienii români că Internetul este un mediu care poate fi folosit pe cât de uşor, pe atât de ieftin, în comunicarea electorală. A folosit pentru prima oară guerilla digitală, s-a infiltrat in Second Life, şi-a aglomerat site-ul cu bannere şi alte elemente vizuale uşor de downloadat şi de folosit în scop personal. A creat ardeiul, brand popular, nesofisticat, pe care l-a folosit în mod coerent în mesajele sale politice. A dus o campanie agresivă, dinamică, militantă, bazată pe guerilla, pe jocuri politizate şi cu mult umor, cu mare priză la utilizatorii de Internet. A fost, pentru acea vreme, neobişnuit, amuzant, uneori scandalos, atribute care au declanşat rumoare şi i-au sporit popularitatea. A creat o poveste credibilă, cu un personal central adaptat: perfect uman, nesofisticat, cu simţul dreptăţii, muncitor, contrastând puternic cu impecabilul afişat de contracanditatul său, Adrian Năstase.

Modelul lansat de Traian Băsescu în 2004 a dat tonul la utilizarea viralului în comunicarea electorală. Alegerile locale din această vară ne-au dezvaluit câteva site-uri cât de cât interactive, cu jocuri şi alte elemente vizuale atractive. Nimic care să creeze rumoare însă. Youtube nu e sărac în spoturi electorale, însă majoritatea sunt fie anoste şi lipsite de personalitate, fie de-a dreptul penibile. Nimic care să te îmbie la vot. Aşadar, ce n-au avut ei şi a avut Băsescu? Coerenţă. Ardeiul iute, guerilla online şi guerilla sms, jocurile online, structura site-ului, chiar şi culoarea portocalie- toate au fost detalii perfect încadrate în conceptul campaniei, acela de a promova un politician altfel.

Din 2004, Traian Băsescu scrie o poveste continuă, şi la fel de coerentă. Fiecare capitol adăugat păstrează caracteristicile brandului său personal. Omul politic Traian Băsescu poate fi acuzat de orice, mai puţin de a nu-şi fi creat un brand coerent şi clar definit. Fie că suntem sau nu de acord cu discursul sau cu acţiunile sale, trebuie să apreciem concordanţa dintre brandul Băsescu şi identitatea omului politic Băsescu. De aceea, brandul Băsescu se bucură în continuare de o categorie de susţinători loiali. Interesant de observat ce ne va aduce anul electoral 2009. Personal, prevăd o reinventare, întrucât, coerent sau nu, brand-ul Băsescu nu poate risca să fie perceput drept unul „prăfuit”.

Ioana Betieanu

Advertisements

Actions

Information




%d bloggers like this: