Marketingul verde, noua lăcustă în lumea greierilor

21 01 2009

Tinde spre a fi o himeră verde și unicat, dar vestea despre posibila sa existență a făcut înconjurul lumii. Masdar City, al cărui proiect este gândit să se finalizeze în 2015, este primul oraș ecologic din lume în care pierderile de energie și emisiile de carbon vor fi zero.
Localizat în Emiratul Abu Dhabi, orașul se va întinde pe o suprafață de 6,5 kilometrii pătrați și va găzdui aproximativ 50 de mii de oameni. Însă, indiferent dacă ambițiosul proiect va fi sau nu dus la bun sfârșit și va avea aceste caracteristici, inițiativa dovedește că din ce în ce mai multe persoane iau în calcul problema mediului.

Interesul crescut asupra acestei probleme reale se regăsește tot mai des în campaniile de marketing și comunicare ale companiilor. În acest sens a început să se vorbească tot mai mult despre un concept vechi la nivel internațional, apărut în Statele Unite ale Americii la sfârșitul anilor ”80 și începutul anilor ”90 și relativ nou pe piața locală, acela de „marketing verde”, un concept ce presupune promovarea de produse cu caracteristici ecologice. Conform definiției Asociației Americane de Marketing, marketingul verde este marketingul produselor care se presupune că sunt sigure din punct de vedere al protecției mediului înconjurător. Primul workshop realizat pe această temă și susținut de Asociația Americană de Marketing a fost realizat în 1975, iar urmarea acestuia a fost apariția primului material în format scris cu privire la marketingul verde, „Ecological Marketing”.

Se pare că nici companii precum Procter & Gamble, Clorox, LG sau Coca-Cola nu au „rămas pasive” la apariția acestui nou tip de marketing, astfel încât au lansat pe piață produse cu impact redus asupra mediului.

Procter & Gamble, una dintre cele mai mari companii la nivel mondial din domeniul FMCG a anunțat în cel mai recent raport de dezvolatare durabilă că cel mai important obiectiv al său este să obțină 20 de miliarde de dolari din vânzarea de produse cu impact redus asupra mediului, în timp ce LG Electronics a adoptat conceptul LCA (Life Cycle Assessment) ce identifică și cuantifică poluanții emiși în diverse faze de dezvoltare a produsului cu scopul de a reduce nivelul emisiilor poluante, deschizând, în 2001, în Sudul Coreei, un centru de reciclare al produselor.

Iată că la nivel internațional lucrurile tind să se miște din ce în ce mai bine în acest sens, iar marketingul verde să câștige cât mai multi adepți. Dar cum stau lucrurile la nivel intern și cât de verzi sunt strategiile de marketing ale companiilor românești? Aici lucrurile sunt relativ simple în sensul în care, pentru moment, despre marketingul verde se discuta destul de puțin. Cu toate acestea, pe piața românescă au existat câteva direcții, astfel Renault a anuntat introducerea pe piața locală a versiunii ecologice a Loganului produs în România, în timp ce compania Petrom a lansat noi platforme de responsabilitate socială, „Respect pentru viitor și „Parcurile viitorului”, programe care s-au bucurat de un real succes.

Care este trendul acestui nou concept la nivelul companiilor romanești și cât de bine va fi înțeles și implementat el în structurile de marketing este o problemă legata de timp și, în contextul actual, de criza.

De Alina Tabacu

Biz, Nr. 155, 15 februarie- 3 martie 2008

Advertisements

Actions

Information

One response

21 01 2009
Ioana

Un prim pas spre eficientizarea energetica a cladirilor din Romania a fost facut odata cu lansarea, anul trecut, a Romanian Green Building Council, o asociatie al carei scop este incurajarea aparitiilor conditiilor de piata, dar si legislative si educationale, necesare plasarii industriei constructiilor pe o traiectorie sustenabila. Nu e Masdar City, dar e un pas mare.




%d bloggers like this: