Oameni și triburi

21 01 2009

Stau la stop și aștept ca semaforul să-mi dea verdictul bun pentru intenția mea, aceea de a ajunge pe partea cealaltă a drumului. Fiind în România, mai exact în București, îmi dau seama ca oamenii sunt adepții spiritului de turmă și, conform acestuia, deși este încă roșu, turma se grăbește să treacă. Extrapolând cumva discuția, mi-am dat seama că marketingul tribal este cel care are în vedere exact ideea de „turmă” în care indivizii iau decizia trăgând cu ochiul la decizia majoritară. În acest sens, strategia de targetare a tribului urban a fost impetuos necesară.

Apărut cu aproximativ șase ani în urmă, pe piața de marcom franceză, marketingul tribal exploatează apartenența la grup bazată pe aceleași interese. Încercând să aflu care este pilonul fundamental al acestui tip de marketing, am ajuns la concluzia că este nevoie de crearea unui „spațiu” destinat potențialilor clienți (tribul), indiferent de domeniul în care activează respectivii sau de piața de desfacere a produsului. Cu alte cuvinte, scopul marketingului tribal este acela de a integra potențialii clienți într-un spațiu comun, mânați fiind de aceleași preocupări, deveniți implicit ținte ideale pentru promotorii de servicii ori produse. Totodată, am descoperit „răsfoind” internetul, faptul că marketingul tribal pleacă de la grup pentru a ajunge la individ, urmând analogia de la întreg spre părți. Dar stau și mă întreb dacă astfel nu sunt lezate caracteristicile individuale ale potențialului client, caracteristici extrem de importante, în opinia mea, pentru orice tip de targetare?

Un exemplu în acest sens ar putea fi comunitatea „Pe tocuri”, promovată cu atât de mare tam-tam încă din faza de teasing. Îmi aduc aminte cât de tare a putut să mă motiveze să nu “ mă urc pe tocuri” întreaga campanie de promovare, dar să zicem că eu sunt un caz pierdut în acest sens, căci dacă analizăm acum situația ne vom da seamă că foarte multe domnișoare privesc acum de la înălțime lumea din afara acestei comunități, al acestui trib al sexului frumos. Și cât de simplu a fost să se creeze această comunitate a „femeilor cu atitudine”. Un slogan care să le alinte orgoliul, o șuetă cu o vedetă care să le vândă ponturi de femeie de succes și un forum în care fiecare poate spune sincer ceea ce gândește. Și totul pornind de la un singur atuu, acela de a fi femeie (pe tocuri) și de la dorința feminină de a face parte din „cea mai selectă comunitate de femei”….Și ce comunitate este mai mare și mai închegată decât cea a femeilor pe tocuri? În speranța că această interogație va rămâne retorică, vă propun să reflectăm la ideea că fiecare din noi este targetat de acest tip de marketing pentru simplul fapt că facem parte dintr-o anumită comunitate.

Alina Tabacu

Advertisements

Actions

Information




%d bloggers like this: