Porneşte marketingul tribal de la un nivel psihologic?

21 01 2009

Ce înseamnă marketingul tribal? L-am putea considera ca o strategie de marketing menită să creeze grupuri sociale sau comunităţi centrate în jurul unui serviciu sau produs. Era noastră este des caracterizată de individualism, concluzie logică a cerinţelor moderne de eliberare din lanţurile sociale. Dreptul la libertate descătuşat în teorie, însă încă limitat economic, politic şi intelectual, afectează toate aspectele vieţii de zi cu zi. A câştiga teren este idea unei condiţii sociale în care indivizii trec de la contrângeri la un process de referinţă individuală. Cheia referitoare la marketingul tribal este aceea de a ştii ce trib se regăseşte în termenii de marketing. Marketingul tribal apropie comportamente mai putin evidenţiante prin produs/serviciu pentru consumatorii obişnuiţi. În schimb evidenţiază produsele sau serviciile care menţin oamenii împreună ca grup, prin devotement şi entuziasm.

Expresia cheie aici este “ transmitere a valorii”.

Comparate cu segmentele de consumatori, triburile nu se identifică uşor folosind variabile moderne de marketing.

Cu alte cuvinte, poate chiar şi printr-o metaforă, putem afirma că triburile sunt ca nişte particule elementare : greu de măsurat, existente, dar se pot materializa.

Să luăm spre exemplu orice companie de telefonie mobilă, orice companie producătoare de automobile. Câţi entuziaşti, “fani înfocaţi” există? Care este totuşi importanţa răspunsului la aceasta întrebare atât timp cât ştim că noi, printre noi există mult mai multe persoane ce deţin produsele acestor companii. Există vreo diferenţă între numărul membrilor care formează nucleul unei astfel de comunităţi gen “clubul pasionaţilor de x produs” şi numărul total al indivizilor posesori ai produsului în cauză ? Oare noţiunea de trib este utilizată pentru a concretiza sarcina marketerilor de a identifica şi integra neo-triburile în societatea de astăzi? Un lucru este cert şi anume – oportunitatea depinde de dorinţa de a renunţa la o gândire mecanică şi asentimentul în a adopta o logică ce plasează acestă “ramură” a marketingului în centrul strategic.

Denisa-Cristina Tutuianu

Advertisements

Actions

Information




%d bloggers like this: