Generozitatea, noul hit în branding

23 01 2009

Dintotdeauna mi-a făcut plăcere să ofer – de la cadouri mari la ocazii previzibile de tipul zilelor de naştere la cadouri simbolice fără motiv aparent, iar simplul ajutor dat cuiva mă binedispune şi mă face să mă simt utilă. Motivele ar fi nenumărate – dorinţa de a fi apreciată, de a vedea bucurie pe faţă celor care-mi sunt aproape, nevoia de a mă implica, cât mai ales (trebuie să recunosc că această raţiune există şi domină chiar, deşi îi neg prezenţa în mai toate cazurile) dorinţa de a primi aceleaşi lucruri în schimb.

Şi companiilor le place să ofere clienţilor şi consumatorilor săi, numai că ele fac acest lucru contra unui cost perceput foarte clar, spre deosebire de mine… Citind un articol în revista Contagious, mi-am dat seama că sunt branduri care au depăşit faza de ofertă doar în schimbul preţului şi care şi-au creat o strategie întreagă pornind de la ideea de a da. Generozitatea înseamnă să oferi valoare publicului tău: divertisment, valoare socială şi valoare de brand. Din păcate, industria încă continuă să bombardeze cu mesaje, ad-uri şi tot felul de întreruperi, când, de fapt, audienţa caută din ce în ce mai mult idei, acţiuni, modalităţi de a se implica şi experienţe noi.

Datorită căii deschise de lideri „generoşi” precum Oprah, Obama sau Radiohead, publicul se va aştepta pe viitor să primească mai mult de la branduri. Nu este deajuns să fii cunoscut pentru o calitate anume, trebuie să reuşeşti să implici consumatorul. Companiile care vor face diferenţa trebuie să investească în construirea unui comportament specific cel puţin la fel de multă energie ca în procesul de definire a ideii de brand. Companiile generoase se comportă bine, însă fără a deveni caritabile. Un exemplu de succes în acest sens este Google, prin continua sa evaluare asupra căutărilor, hărţilor sau serviciilor de email pentru a înţelege mai bine propriile limitări. Google este o marcă care deţine un loc special în viaţa celor mai mulţi dintre noi şi pentru avantajele oferite noi nu am plătit nimic. Desigur, Google câştigă foarte mult din vânzarea de spaţii publicitare (unde, în mod indirect, dar cert, contribuim şi noi), dar este văzut la nivel general cu o aură deosebită, ca un erou care ne aduce valoare vieţii în mod gratuit.
Poate că a venit timpul să primesc şi eu înapoi mai mult atât de la apropiaţi, cât şi de la brandurile în care cred şi în care voi crede.

Ana Trif

Advertisements

Actions

Information




%d bloggers like this: