Branduri tribale şi strategia de loializare

24 01 2009


Pentru a vă face o idee mai clară despre acest concept, situaţiile în care putem vorbi despre noţiunea de brand sau branduri tribale sunt festivalurile,sezoanele sportive,galele anuale de caritate,adică brandurile care încearcă să transmită un puternic sentiment de identitate şi de “descoperire” în rândul clienţilor lor; aceste branduri fie se poziţionează ca fiind de nişa,independente şi diferite.


Brandurile tribale se bazează pe o serie de factori-cheie:
• Anticiparea utilizării lor (agitaţia care să conducă la urmatoarea ocazie de a utiliza brandul respectiv)
• Atracţia socială pe care o transmit celor care folosesc produsul/serviciul
• Angajament
• Loialitate
• Încredere


Afinitatea faţă de un brand tribal influenţează major intenţiile de cumpărare de produse şi servicii de calitate;această afinitate este cea mai puternică în construirea loialităţii faţă de brandul respectiv.Asta înseamnă că atitudinea faţă de produs ,serviciu sau satisfacţia sunt mai puţin importante comparând cu sentimentul de afinitate, de fapt de apartenenţă pe care îl oferă un brand tribal.
În acest sens, al loializarii,strategia unui brand tribal trebuie să meargă în direcţia dezvoltării de legături puternice între brand şi individ şi între brand şi grup.Pe masură ce clientul ramâne fidel acelui brand,nivelul de afinitate şi viitorul acestei relaţii devine din ce ţn ce mai stabil.


Relaţia de brand este ăn faza ei cea mai “profitabilă” atunci când vorbim de un client de 2 sau 3 ani.Pe masură ce această relatie înaintează în timp urmeaza faza de negare şi stres,când clientul este deschis competiţiei,ceea ce inseamnă diminuarea angajamentului,loialitîţii şi al optimismului faţă de brandul căruia îi era fidel până atunci.


Iar la finalul acestui proces nu putem vorbi decât despre 2 variante posibile: break-up sau regenerare.
Multe programe de marketing nu fac diferenţa între clienţii noi, clienţii intermediari sau clienţii vechi,cu alte cuvinte acestea duc lipsă de strategii specializate de introducere pe piaţă,strategii care au ca scop construirea de relaţii cu clienţii.
În mod specific pentru brandurile tribale,strategia trebuie să meargă pe slăbirea relaţiei de angajament pe care o au clienţii cu alte branduri concurente.Acest lucru este foarte dificil când vorbim de clienţii de FMCG, al caror obicei de a achiziţiona este inerţia. Prin urmare managerii trebuie să işi orienteze acţiunile către revitalizarea relatţei cu clientţii lor.


Ca şi concluzie trebuie reţinut că loialitatea trebuie să fie crescută şi apoi întreţinută în funcţie de poziţia ocupată de client în această relaţie “tribală”.


Bibliografie:
www.marketing-interactive.com
www.tribal-im.com


Daniela Dodan

Advertisements

Actions

Information




%d bloggers like this: